Liikumisrõõm virtuaalmaailma kaudu


Palmi Rätte

Enamik lapsevanematest on armastuse-vihkamise suhtes mängude ja rakendustega, mida tänapäeva digimaailm pakub. Ühelt poolt pakuvad need meie lastele hämmastavalt loomingulist ja stimuleerivat maailma, teisalt on aga füüsiliselt aktiivsed enamasti ainult laste sõrmed, mis liiguvad mängimise ajal. Teame, et liikumine on lastele üks olulisemaid tegevusi kasvamise juures, kuid kõik, mida virtuaalmaailm pakub, tundub olevat sellega vastuolus. Telesaated, rakendused, mänguseadmed muutuvad iga aastaga aina atraktiivsemaks ja isegi kõige rangem vanem ei suuda selle laviiniga võidelda.

Fakt on see, et aega enam tagasi keerata ei saa ning nutipõlvkond on sündinud. Ent on võimalik leida tasakaal, mis sobib kõige paremini meie lapsele, ning seada piirid. Lapsi tehnoloogiast eemale hoida võib-olla ei saa, aga kui seda otstarbekalt kasutada, siis võiks see pakkuda ohutut ja lihtsat viisi laste tervisesse investeerimiseks. Hiljutise uuringu kohaselt olid näiteks spordirakenduste kasutajad palju aktiivsemad võrreldes mittekasutajatega ning nende kehamassiindeks oli väiksem.

Mõelge, kui palju aega teie laps praegu arvutiekraani ees viibides kulutab, ja küsige endalt, kas tunneksite ennast paremini, kui nad mängiksid mängu, mille eesmärk on õppida ja liikuda. Peab meeles pidama, et kõige meeldivam ja tõhusam variant lapse jaoks oleks kindlasti see, kui lapsevanem mängiks neid mänge koos temaga.


Siin on rida rakendusi, mis aitavad lapsed liikuma saada?


Just Dance

Seda saab mängida nii Sony Playstationi kui ka Wii mängukonsooliga. Mängu üldine põhimõte on lihtne. Kaasakiskuv muusika ja värvimäng on tantsupõrandale kutsunud nii noori kui vanemaealisi. Ekraanile kuvatakse loo taktis õiged tantsuliigutused ning süsteem analüüsib liigutuste korrektsust, rütmis püsimist ja muid detaile, andes selle eest lisapunkte ning avades järk-järgult uusi, veelgi kaasakiskuvamaid tantsulugusid.

Pokémon GO
Pokémon Go toob Nintendo tuntud mängu pärismaailma: ringi joostakse päris tänavatel vastavalt mängus kuvatud tänavakaardile ja mobiiliekraanile saab kuvada täiendatud reaalsuse pildi, kus kaamera kaudu paistvasse ümbrusse on istutatud mängutegelased ja üleskorjamist vajavad asjad. Hoiatatakse, et Pokémon God ei tohi mängida autoroolis, rulaga või rattaga sõites. Mäng on laste seas väga populaarne ja seetõttu on mõistlik olla nii mängu enda kui ka sellest tulenevate ohtudega kursis. Parim lahendus on lapsega läbi arutada situatsioonid, mis võivad ohtlikuks osutuda, ning üheskoos välja mõelda, kuidas ohte vältida.

Vanus: 9+
Kättesaadavus: iOS ja Android
Hind: tasuta

7 minute workouts with lazy monster

Rakendus on loodud lastele, kes soovivad treenida koos lõbusa animeeritud tegelasega. Harjutused on lihtsad ja jõukohased ka väiksematele lastele. Ühe harjutuste seeria pikkus on ainult seitse minutit.
Vanus: 4+
Kättesaadavus: iOS ja Android
Hind: tasuta


Sworkit Kids – Fitness
Sworkit Kids muudab treeningu ja mängu koos lõbusaks ajaviiteks. Harjutused nõuavad jõudu, paindlikkust ja tasakaalu. Rakendus juhendab kasutajaid harjutuste ja intervalltreeninguteni, mis on lastepärased ja huvitavad. Rakenduses on võimalik ennast proovile panna mitmesuguste ülesannetega, näiteks kui kaua saad ühel jalal hüpata.
Vanus: 4+
Kättesaadavus: iOS ja Android
Hind: tasuta

NFL Play 60
NFL Play 60 on liitreaalsusega kombineeritud mäng, kus mängijad peavad liikuma ja reaalseid samme astuma. Kui mängija liigub, hüppab, keerleb ja tantsib oma telefoni hoides, siis virtuaalne mängija teeb sama.
Vanus: 4+
Kättesaadavus: iOS ja Android
Hind: tasuta

Geopeitus
Geopeitus on reaalses maailmas toimuv aardejaht. See toimub üle maailma, kuhu geopeitjad on siia-sinna ära peitnud aarded ja need tuleb leida. Rakenduse kasutajad peavad välja minema ja leidma aardeid, kasutades virtuaalset kaarti. Geopeituse jaoks on vaja täiskasvanu järelevalvet.
Vanus: 10+
Kättesaadavus: iOS ja Android
Hind: tasuta

Kuidas liikumisega raha teenida?

Sweatcoin mõõdab samme nagu iga teinegi sammulugeja, kuid annab vastutasuks krüptoraha, mille järgi äpp on ka oma nime saanud. LHV noortekaardi omanikud saavad 50 sweatcoin’i vahetada viie euro vastu ehk päris rahaks. Lisaks pakuvad Myfitnessi klubid tasuta treeninguid. Eriti pühendunutele on peaauhind 1000 dollarit, mille omanikuks saab siis, kui läbida kahe aasta jooksul iga päev vähemalt 10 000 sammu.

Telia on juba suvest saadik jaganud klientidele sammude eest mobiilse interneti mahtu. Mida rohkem kõnnid, seda rohkem saad vastu megabaite, mille varal netis surfata. Novembri lõpu seisuga on  kokku loetud 1 894 444 033 (peaaegu 2 miljardit) sammu, mille eest on välja antud 5 705 600 MB (5,7 TB) andmemahtu.

Palju ma pean kaloreid kulutama?

Kindlasti võiks teada ka seda, kui palju ma pean liikuma, et ära kulutada sisse söödud kalorid. Movesum on äpp, mis arvutab sammud toiduks ja kust saad kohe teada, palju pead liikuma, et ära põletada hamburger või tordiviil. Äpp ei ürita teha sinust tervisefriiki, vaid pigem innustab ja annab motiveeriva võimaluse näha, kui palju peab liikuma, et lisarasva ei tekiks.

Kokkuvõtteks võiks öelda, et lapsevanema kohus on leida lapse jaoks õige sisuga ja eakohased mängud, olles nendega ise enne tutvust teinud. Sellest lähtuvalt saab teha valiku, millised mängud on tema meelest sobivad lapse jaoks. Samuti saab koos lapsega nendega tutvuda ja koos otsuseid teha, selgitades võimalikke ohte, mis võivad avalikus ruumis liikumisel olla. Tähtis on lapsega mängude kasutamise reeglid läbi rääkida. Ei tasu eeldada, et veel vähese elukogemusega laps oskaks ise ohte ette aimata, seetõttu tulebki reeglite kõrval tutvustada ka nende põhjuseid, et ennetada võimalikke ebameeldivaid tagajärgi.