Spoofy – kelle pilti võib internetti panna?

Catlyn Kirna
CGI küberturvalisuse konsultant


Lapsed vajavad internetis tegutsemiseks abi ja juhiseid, veebis on palju keerulist ja isegi halba. Abi võiks otsida vanematelt ja õpetajatelt, kuid hea oleks kõike seda õppida mänguliselt. Eelmisel sügisel tuli Eestis välja nooremale koolieale mõeldud küberturvalisuse ja -hügieeni mäng Spoofy. Mängu eesmärk on teha kõikidest lastest küberkangelased, kes oskavad kõiki küberprobleeme lahendada ja päästavad maailma.

Mis on Spoofy?

Spoofy arendati Soomes välja 2019. aastal ja jõudis Eestisse kaks aastat hiljem. Spoofy on hariduslik mäng, mida saab mängida telefonis, tahvlis või arvutis otse veebilehel. Mäng on tasuta ega näita lastele ühtegi reklaami. Spoofy mängus on neli maailma, mis õpetavad lastele, kuidas internetis käituda: mida jagada, kellega jagada, kelle pilti internetti panna, millised peaksid olema paroolid, kuidas käituda rahaga ja palju muud. Lapsed saavad aidata nii teisi lapsi kui ka täiskasvanuid ja ise juurde õppida. Mängu tegevuste eest saavad lapsed osta endale küberloomi ja koguda mütse ja prille, mida saab kanda ise, panna peale mõnele tegelasele või oma loomale. Mängu peamine eesmärk on suunata lapsi olema ettevaatlikud ja küsima täiskasvanutelt abi, kui midagi juhtub. Mäng on hariduslik, kuid eelkõige ikkagi mäng, seega on lastel lõbus ja nad saavad targemaks täiesti kogemata.

Spoofy koolis ja lasteaias

Spoofyt võivad mängida kõik, kuid mängu saab edukalt kasutada ka koolis. Mängu erinevaid maailmu võib kasutada ükshaaval, kui mõnd teemat koolis käsitletakse. Mängus on tõelised stsenaariumid ja lahendused, mida saab koos lastega arutada. Spoofy veebilehelt leiab erinevaid lisamaterjale ja tunnikavad, mida koolis kasutada. Tunnikavades on lisaülesanded ja aruteluteemad, mis võiksid lapsi huvitada. Mäng sobib nooremale koolieale, aga õpetajaga koos on hea seda mängida esimeses kolmes klassis, kus internet ja arvuti on tavaliselt uued asjad ja abi kõige enam vaja. Mängu juhised võivad olla tavakirjas või läbivate suurtähtedega, neid loetakse ka peale, lisaks saavad väiksemad mängida endale sobivamas keeles. Spoofyt saab kasutada koduse ülesandena või kohapeal teemade sissejuhatuseks või kinnistamiseks. Spoofy on praeguseks jõudnud juba koolidesse üle Eesti, see on koolide tahvelarvutites ja seda mängitakse koos seinalt.

Spoofy on mõeldud nooremale koolieale, kuid koos õpetajaga saab seda mängida ka lasteaias. Ülesannete lahendused kasutavad emoji’sid ja stsenaariumid on lihtsad. Maailmad on erineva raskusastmega ja näiteks kooli ja sünnipäeva maailmad sobivad kindlasti ka lasteaias koos vaatamiseks. Kuigi tundub, et nutimaailm peaks laste ellu tulema koolieas, on tegelikult juba väga väikestel juurdepääs telefonidele ja tahvlitele. Seega on oluline neile õpetada, et internetilehekülgedel ei tohiks kõigele klõpsata, seadmetel peavad olema paroolid ja seadmeid ei tohiks jätta vedelema võõrastesse kohtadesse.

Spoofy vanematega kodus

Lapsi mõjutavad kõige enam nende vanemad, eriti väiksemana. See tähendab, et just ema ja isa peaksid olema need, kes juhivad last internetimaailma. Spoofy on selleks hea lahendus, mis näitab erinevaid juhtumeid, mille peale vanemad ehk ise ei tule, või aitab selgitada mõtet, mida ema-isa tahaksid lastele edasi anda. Spoofy lehel on lapsevanematele juhised, mis sisaldavad ülevaadet mängust ja maailmadest, aga ka lisainfot ja aruteluküsimusi, mida lastega võiks arutada.

Spoofy edaspidi

Spoofy on väga tore mäng ja saanud lastelt positiivset tagasisidet, kuid neil on olnud üks suur mure: seda kõike võiks olla veel enam! Lapsed tahaksid rohkem mütse, mida oma tegelastele pähe panna, ja rohkem ülesandeid, mida lahendada. Sügisel 2022 tulebki välja uus Spoofy maailm, mis on natuke keerukam ja tegeleb uute probleemidega. Juurde tuleb ka erinevaid mütse ja prille, mida leida ja kanda. Mängu uus maailm sobib nii neile, kes seda alles esimest korda proovivad, aga annab midagi uut ka neile, kel juba kõik läbi mängitud. Spoofy ei jää ühekordseks ürituseks, mängu arendatakse Eestis ja mujal aina edasi ja plaanis on edaspidi luua veel maailmu, koostada lisamaterjale ja -ülesandeid. Spoofyst võiks saada mäng, mida iga Eestis elav laps on mänginud ja millest on ta midagi uut ja toredat interneti kohta õppinud.